ΣΥΚΩΤΙ: Η ΥΠΕΡΤΡΟΦΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΤΩΝ ΤΟΞΙΝΩΝ

0

Υπάρχει η διαδεδομένη άποψη ότι το συκώτι είναι ένα όργανο αποθήκευσης τοξινών του οργανισμού, και άρα ανθυγιεινό. Η άποψη αυτή είναι παραπλανητική και κάνει τους περισσότερους ανθρώπους να αποφεύγουν την πολυτιμότερη τροφή του κρέατος, το συκώτι.Η αλήθεια είναι ότι το συκώτι έχει σημαντικότατο ρόλο στην εξουδετέρωση των τοξινών, όπως φάρμακα, χημικοί παράγοντες, δηλητήρια κ.λπ., αλλά ΔΕΝ αποθηκεύει αυτές τις τοξίνες. Καλά διαβάσατε! Το ήπαρ δεν αποθηκεύει αυτές τις τοξίνες! Και όμως με αυτό το ψευδοεπιχείρημα έχουν εκφοβίσει τον κόσμο από το να τρώει συκώτι! Πού αποθηκεύονται όμως οι τοξίνες στο σώμα; Οι τοξίνες που το σώμα δεν μπορεί να εξουδετερώσει συσσωρεύονται στους λιπώδεις ιστούς του σώματος και στο νευρικό σύστημα. Στην πραγματικότητα, η κατανάλωση ήπατος βοηθά το σώμα να απαλλαγεί από τις τοξίνες λόγω των πολύτιμων θρεπτικών συστατικών που περιέχει.

Το συκώτι είναι μια άριστη πηγή πρωτεϊνών υψηλής ποιότητας. Περιέχει μικρές αλλά σημαντικές ποσότητες αραχιδονικού οξέος, ενός πολυακόρεστου λίπους μακράς αλυσίδας που ενισχύει τη λειτουργία του εγκεφάλου, χρησιμοποιείται στις κυτταρικές μεμβράνες και βοηθά να σχηματιστεί μια κατηγορία προσταγλανδινών. Η υπερκατανάλωση βεβαίως αραχιδονικού οξέος είναι βλαβερή, διότι συμβάλλει στην προαγωγή των φλεγμονών. Δεν το τρώμε όμως καθημερινά, για να υπερφορτώσουμε τον οργανισμό μας με αραχιδονικό οξύ. Αρκεί να αναφέρουμε ότι η κατανάλωση συκωτιού μια φορά την εβδομάδα καλύπτει την εβδομαδιαία ανάγκη ενός ενήλικα για σίδηρο! Όσοι λοιπόν έχετε αναιμία, ένα πιάτο συκωτιού την εβδομάδα σας προσφέρει το σίδηρο που χρειάζεστε. Έτσι δεν χρειάζεται να παίρνετε συμπληρώματα σιδήρου, ούτε να τρώτε όλη μέρα φακές και σπανάκι, από όπου δύσκολα θα καλύψετε τις ανάγκες σας σε σίδηρο, αφού στις φυτικές τροφές ο σίδηρος βρίσκεται σε χαμηλές ποσότητες και επιπλέον δεν απορροφάται πολύ εύκολα.

Το συκώτι επίσης είναι μια άριστη πηγή όλων των λιποδιαλυτών βιταμινών Α, D, E και Κ. Περιέχει όλες τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ιδιαίτερα βιταμίνη Β12. Είναι επίσης πολύ καλή πηγή φολικού οξέος. Είναι πλούσια πηγή μετάλλων και ιχνοστοιχείων, όπως είναι ο ψευδάργυρος, το χρώμιο, ο φώσφορος και ο χαλκός. Οι σύγχρονοι άνθρωποι κάνουμε το λάθος να μην τρώμε τα όργανα των ζώων, όπως το ήπαρ, το μυαλό και την σπλήνα, αλλά στα όργανα ζώων βρίσκονται τα πολυτιμότερα συστατικά του κρέατος που απουσιάζουν από τα άλλα μέρη του κρέατος. Ο Weston Price που είχε ταξιδέψει τη δεκαετία του 30 σε όλη την υδρόγειο, για να μελετήσει υγιείς «πρωτόγονους» λαούς, είχε παρατηρήσει ότι όλοι οι υγιείς πληθυσμοί κατανάλωναν όργανα ζώων.

Ένα άλλο πολύτιμο θρεπτικό συστατικό που περιέχει το ήπαρ είναι το συνένζυμο Q10, το οποίο είναι γνωστό ότι συμβάλλει στην καλή λειτουργία της καρδιάς, δίνει ενέργεια στο σώμα και έχει αντιγηραντικές επιδράσεις.

Αποτελεί καλή πηγή πουρινών, που είναι πρόδρομοι για RNA και DNA. Ο βιοχημικός Dr. Benjamin Frank είχε αναπτύξει μια επαναστατική αντιγηραντική δίαιτα βασισμένη σε διατροφικά νουκλεϊκά οξέα (πουρίνες), και μια από τις πλουσιότερες τροφές σε νουκλεϊκά οξέα είναι και οι σαρδέλες.

Πολλοί επίσης φοβούνται να φάνε συκώτι, διότι περιέχει χοληστερίνη! Αλλά χρειαζόμαστε τροφές πλούσιες σε χοληστερίνη και κορεσμένα λίπη, διότι ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Με την μανία κατά της χοληστερίνης και των κορεσμένων λιπών δαιμονοποιήθηκαν υγιεινές τροφές όπως το ήπαρ, ο κρόκος του αυγού, το βούτυρο, το λάδι της καρύδας και το λάδι του φοίνικα, τροφές με τις οποίες ανατράφηκαν γενεές επί γενεών! Έτσι οι σύγχρονοι άνθρωποι φοβούνται να φάνε ένα πιάτο συκωτιού, αλλά δεν φοβούνται να φάνε σπορέλαια, μαργαρίνες, ζυμαρικά και γλυκά! Οι περισσότεροι ίσως δεν γνωρίζουν ότι στην πραγματικότητα το συκώτι είναι μια τροφή χαμηλής περιεκτικότητας σε λίπος.

Είναι απαραίτητο για τους αθλητές και για όσους υποφέρουν από χρόνια κόπωση, και ως εκ τούτου θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στη διατροφή του κάθε ανθρώπου τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Όπως και το μουρουνέλαιο, έτσι και το συκώτι αποτελούν υπετροφές που έχουν σώσει στην κυριολεξία ζωές. Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι θεράπευαν τη νυχτερινή τύφλωση με αυτή την τροφή ωμή. Φυσικά δεν ήξεραν γιατί θεράπευε τη νυχτερινή τύφλωση. Η αιτία ήταν η βιταμίνη Α. Το συκώτι του κοτόπουλου παρέχει 16.000 IU βιταμίνη Α και το μοσχαρίσιο συκώτι παρέχει 36.000 IU βιταμίνη Α ανά 100 γραμμάρια μερίδας. Όπως και το μουρουνέλαιο, έτσι και αυτή η τροφή θα μπορούσε να αποτελέσει θεραπεία της ραχίτιδας λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς της σε βιταμίνες Α και D.

Το συκώτι ήταν και παραμένει η πολυτιμότερη τροφή στη διατροφική ιστορία του ανθρώπου. Από την εποχή των κυνηγών-τροφοσυλλεκτών και μέχρι πριν μερικά χρόνια ήταν απαραίτητο στην εβδομαδιαία διατροφή του ανθρώπου. Το συκώτι είναι ιερή τροφή σε πολλούς πολιτισμούς. Στην Κίνα σερβίρεται στους γάμους. Ο Dr. Weston Price παρατήρησε ότι στις αφρικανικές φυλές «το συκώτι είναι τόσο ιερό που μπορεί να το αγγίζουν ανθρώπινα χέρια». Οι κάτοικοι της Βόρειας Θάλασσας εκτιμούσαν τα συκώτια από διάφορα θαλάσσια ζώα, όπως του καρχαρία. Οι κάτοικοι της Νήσου Λιούις στα Εξωτερικά Εβρίδια (Outer Hebrides), ένα αρχιπέλαγος της Σκωτίας, εκτιμούσαν το συκώτι της μουρούνας. Το κεφάλι της μουρούνας γεμισμένο με βρώμη και κομμένο συκώτι μουρούνας ήταν ένα απαραίτητο γεύμα για την ανάπτυξη των παιδιών. Οι Ευρωπαίοι και οι Αμερικανοί έτρωγαν παραδοσιακά μοσχαρίσιο συκώτι μια φορά την εβδομάδα. Κατανάλωναν επίσης συκώτι και άλλα όργανα ζώων σε διάφορα λουκάνικα και πατέ. Ξεχάστε λοιπόν τις ανοησίες περί τοξινών στο συκώτι. Εντάξτε πάλι το συκώτι στη διατροφή σας! Είναι σαν μια φυσική διατροφική πολυβιταμίνη! Και αν σε μερικούς από εσάς δεν αρέσει η γεύση του συκωτιού, μπορείτε να καταναλώσετε αφυδατωμένο συκώτι ως συμπλήρωμα διατροφής σε μορφή σκόνης ή ταμπλέτας από μια αξιόπιστη εταιρεία διατροφικών συμπληρωμάτων. Αλλά το συκώτι στο πιάτο σας είναι σαφώς μια καλύτερη επιλογή. Αποτελεί την καλύτερη υπερτροφή!

Eυχαριστούμε τον κο Μάριο Δημόπουλο,Διατροφολόγος-Συγγραφέας,Μέλος του American Council of Applied Clinical Nutrition,Μέλος του American Association of Drugless Practitioners,Μέλος του American Association of Nutritional Consultants,Μέλος του Canadian Association of Natural Nutritional Practitioners για την παραχώρηση του άρθρου του και τις χρήσιμες συμβουλές του.

 

Comments are closed.